- +011 64 18 90
- Grote Heide 14, 3910 Neerpelt
Gezondheidsbeleid
We streven bij onze leerlingen een ontwikkeling na waarbij leerlingen gaandeweg meer en genuanceerder zicht krijgen op zichzelf, de andere en de anderen. We verwachten dat kinderen met zichzelf, met elkaar en met de hun omringende mensen op een warme en communicatieve wijze in relatie kunnen treden.
We stimuleren het samenwerken, samenleven en communiceren. We leren ze omgaan met gevoelens en behoeften van zichzelf en anderen. We nodigen ze uit om zich in te leven in anderen, andere standpunten en situaties. We hebben aandacht voor de ontwikkeling van seksueel bewustzijn met respect voor de eigen seksuele identiteit en die van anderen.
We nodigen kinderen uit om waardevolle keuzes te maken in het leven om interesses, waarden en doelen blijvend op elkaar af te stemmen en om veerkrachtig om te gaan met momenten en situaties waarbij de identiteitsontwikkeling onder spanning komt te staan.
We stimuleren kinderen om op een verantwoorde manier te kiezen voor wat gezond en veilig is. Dat houdt in dat ze zorg dragen voor de eigen mentale, sociale en fysieke gezondheid en veiligheid en die van anderen. Daarvoor dienen ze uitgerust te zijn met kennis, vaardigheden en inzichten die helpen om de invloed van gedrags- en omgevingsfactoren op de gezondheid en veiligheid goed in te schatten. Als ze dat goed kunnen, zijn ze in staat om, binnen veilige grenzen, risico’s te nemen.
We bouwen de bewegingsmogelijkheden van leerlingen uit door hen basisvaardigheden te ontwikkelen tot specifieke vaardigheden zodat ze handiger, vloeiender, efficiënter, nauwkeuriger, zelfstandiger bewegen en daarbij met steeds meer componenten rekening kunnen houd
Ons gezondheidsplan is opgedeeld in
- preventie
- gezondheid
- bewegen
- seksualiteitsbeleving
- socio-emotioneel
1. Preventie
Medisch onderzoek door CLB
- 1e kleuterklas: beperkt consult. Ouders worden uitgenodigd door het CLB voor een eerste onderzoek. Dit om de overstap van Kind & Gezin en CLB te verkleinen.
- 1e leerjaar: beperkt consult en vaccinatieaanbod
- 4e leerjaar: beperkt consult met de focus op de opvolging van groei en zicht
- 5e leerjaar: vaccinatieaanbod
- 6e leerjaar: beperkt aanbod
Doel CLB en medische onderzoeken en regering:
Het is de Vlaamse Regering die bepaalt wanneer er systematische contactmomenten aangeboden worden en wat de inhoud daarvan is. De regering wil daarmee twee doelen bereiken: élke leerling op systematische momenten eenzelfde aanbod bieden aan zorg en opvolging én ruimte creëren voor artsen en verpleegkundigen om een rol op te nemen in de vraaggestuurde werking en de meer individuele begeleiding van leerlingen.
Hygiëne
Op alle toiletten zijn er automatische zeep-dispensers en papieren handdoekjes.
Aanpassing in coronatijd: bij het binnenkomen moeten alle kinderen hun handen ontsmetten. Ook staan er in alle klassen dispensers met handgel.
Verkeer
- In de kleuterklassen en de onderbouw worden verkeerslessen gegeven en verkent men de schoolomgeving op gevaren.
- Fietsbehendigheidslessen in de 1e graad (lkr.bewegingsopvoeding)
- Fietscontrole vanaf 3e leerjaar (samenwerking politie en gemeente)
- verkeerspark 4e leerjaar om de 2 jaar (samenwerking politie en gemeente)
- ‘dode hoek’ lessen 5e leerjaar gegeven door politie
- fietsexamen met brevet (samenwerking gemeente) 6e leerjaar
- schoolbereikbaarheidskaart
- leerkrachten volgen cursus gemachtigd opzichter of worden aangemoedigd om hem te volgen
2. Gezondheid
Verluchting in de klassen
Iedere klas heeft een CO2-meter om te kijken of er voldoende zuurstof is in de klassen.
Zithouding en pengreep
Leerkrachten letten op de zithouding van de kinderen en stimuleren een goede pengreep.
Medicatie op school
Leerkrachten letten op de zithouding van de kinderen en stimuleren een goede pengreep.
EHBO
- Deze wordt jaarlijks nagekeken en op school zijn er 2 EHBO-verantwoordelijken.
- 3e graad: krijgen EHBO lessen
Luizen
Stappenplan i.s.m. met CLB
- 1e melding: info-brief voor ouders meegeven
- 2e melding of na 14 dagen nog probleem:
CLB verwittigen
CLB doet gerichte droge klasscreening en bezorgt een gericht advies aan de ouders
- Als er 14 dagen later nog geen verbetering is, volgt CLB richtlijnen van haardgezinnen
- Folders kunnen ouders terugvinden op onze schoolwebsite.
- Fruitdag (woensdag): Op deze dag eten de kinderen enkel fruit of groenten.
- Algemene afspraak: Geen snoep, geen frisdrank
- Occasionele lessen rond voeding
- Geen traktatie bij verjaardagen
3. Bewegen
- Kinderen krijgen 2 lestijden per week turnen.
- Regelmatig tijdens de woensdagnamiddag worden door SVS activiteiten georganiseerd . Deze bieden we aan aan onze kinderen.
- Elke klas woont meerdere activiteiten georganiseerd door SVS bij:
Oudste kleuters: Rollebolle
1e graad: Kronkeldiedoe
2e graad: Alles met de bal
2e graad: trefbaltornooi
3e graad: Doe-aan- sport-beurs
3e graad: netbaltornooi
- Gastleraars voor tennisinitiatie, handbal en basketbal
- sportdag voor kleuters en lager i.s.m. andere scholen uit schoolgemeenschap, gemeente, SVS, regenten LO in opleiding
- schrijfdans bij de kleuters
- dynamische tussendoortjes
- actieve zwemlessen (1e lj t.e.m. 5 lj)
4. Seksualiteitsbeleving
- menstruele hygiëne; 5e leerjaar
- - seksuele voorlichting; 6e leerjaar
5. Socio-emotioneel
- We werken als team dagelijks aan de ontwikkeling van de sociale vaardigheden om het algemeen welbevinden van kinderen te verhogen.
- Er is een antipestplan uitgewerkt: de no-blame-aanpak
- In de kleuterklassen wordt er gewerkt rond Jules en de gevoelens (blij, boos, verdriet, bang)
- Iedere klas (van kleuters tot lager) heeft een gevoelensbord in de klas.
MEGA (6e leerjaar) wil kinderen en jongeren ondersteunen in hun zoektocht naar een ‘eigen goed antwoord’ op de ingewikkelde maatschappelijke uitdagingen waar zij voor staan. De inhoud van dit project wordt opgehangen aan 10 kapstokken. Deze zijn:
- jouw eigen veiligheid
- gebruik en misbruik van genotsmiddelen
- omgaan met druk
- bouwen aan je eigen persoon
- assertiviteit… een antwoordstijl
- stress… hoe ga je er mee om?
- misverstanden, woordenwisselingen en ruzies
- invloed van de media
- het inschatten en nemen van risico’s
- alternatieven
- Er wordt aandacht besteed aan de overgang:
- tussen laatste kleuterklas en 1e leerjaar: drempelwerking
- 6e leerjaar en secundair: lessen in de klas
Navigatie
Vrije dagen 2024-2025
4 oktober : Pedagogische studiedag
28 oktober – 3 november : herfstvakantie
5 december : Pedagogische studiedag
6 december : Facultatieve vrije dag
23 december – 5 januari : kerstvakantie
5 februari : Pedagogische studiedag
3 maart – 9 maart : krokusvakantie
7 april – 21 april : paasvakantie
1 mei : Feest van de arbeid
2 mei: Facultatieve vrije dag
29 mei : O.L.H. Hemelvaartdag
30 mei : Brugdag
9 juni : Pinkstermaandag